Om oss

Etablert i 1947 og har nå snart 70 år bak oss i bransjen

Transportsentralen Sarpsborg

Transportsentralen Sarpsborg ble etablert i 1947 og vi har nå snart 70 år bak oss i transportbransjen. Transportsentralen ble startet for å organisere lastebiltransport for oppbygging av landet etter krigen.

Vi har i dag 5 ansatte, og tar primært sett oppdrag på Østlandet selv om vi også utfører transportoppdrag til Sørlandet og Vestlandet. Om ønskelig formidler vi transport i hele Norge.

Vi flyttet inn i nytt bygg våren 2005. Bygget passer våre behov, med hensyn til gode arbeidsforhold, riktig geografisk plassering, og ikke minst stor parkeringsplass for våre biler.

SE VÅR BILPARK

Fleksible

Vi kjører dit kunden vil, og til den tid kunden måtte ønske. Vi gjør alt som er mulig for å tilfredsstille våre kunders ønsker og behov. Vi tar de fleste oppdrag.

Målsetting

Bli best på transport innen vårt område, og opprettholde en høy servicegrad for våre kunder.

Rask levering

Vi henter og leverer samme dag:

Østfold – Oslo – Gardermoen – Drammen

Ingen mellomlagring.

Bestilling helst dagen før, eller frem til kl. 08.00 samme dag som transporten utføres.

Kompetanse

ADR-sertifikat sikkerhetskonsulent er Tormod Tangen.

Kvalitet og miljø på vei med årlig revisjon av NLF.

Forretningside

Transportsentralen Sarpsborg skal være det naturlige valg av transportør for det lokale næringsliv til å dekke alle deres transportbehov.

Vårt mål

Vårt mål og hovedfokus er fornøyde kunder. Vi fokuserer også på lønnsomhet både for kunder og bileiere, og at arbeidet skal utføres med godt humør. Dette vil Transportsentralen Sarpsborg bidra til ved langsiktig strategi, grundig arbeid og flinke utøvere både bak både ratt og PC.

Vår historie

Vi har bransjesertifikat for Kvalitet og Miljø på veien. Bransjesertifikatet er et bevis på vårt fokus når det gjelder kvalitet og miljø på veien. Våre sjåfører blir stadig kurset i dette. Dette bransjesertifikatet blir revidert hvert år.

  1. Oppstart

    Transportsentralen i Sarpsborg ble etablert i 1947. Transportsentralene ble startet for å organisere lastebiltransporten for oppbygging av landet etter krigen.

    Samferdselsloven av 1947 gjorde at all erverversmessig transport i og utenfor ruter med motorvogn og fartøy avhengig av konsesjon eller bevilgning fra det offentlige. Dette menes med at man skulle utnytte det eksisterende transportmateriell best mulig. (Det var stor knapphet på transportmateriell etter krigen)

    Restriksjoner

    Det var flere steder mangel på transporttilbud og privatbil var ikke allemannseie. Tvert om var kjøring med privatbil underlagt strenge restriksjoner like etter krigen. For å kunne kjøre motorvogn trengtes tillatelse fra Statens Bensinkontor. Høsten 1947 kom det forbud mot «…fornøyelseskjøring, turkjøring, kjøring til eller fra teater, kino, restaurant, selskapelig sammenkomst, fest og stevne eller annen liknende kjøring som ikke er strengt nødvendig»

    Igjennom hele 50-tallet gjaldt disse reglene og restriksjonene.

  2. 1960 til 1969 - Transportsentralen Sarpsborg SA
    Transportsentralen Sarpsborg AL

    Da bilen ble allemannseie

    Rasjoneringen av personbilen ble opphevet 1. oktober 1960. Dette betydde i prinsippet at bilen var tilgjengelig for alle fra denne dato. Opphevelsen signaliserte starten på en rask økning i tallet på registrerte biler i Norge. I løpet av perioden fra 1960 til 1964 ble parken av personbiler doblet til drøyt 410 000 biler.

    Dette betydde selvsagt at veiene ble mer trafikkert, og vi som transportør merket endringene ved at flere brukte bil til å frakte gjenstander mellom små distanser.

    I 1960 åra var fortsatt sjøtransport den største måten å frakte gods på, men fler og fler brukte lastebilen til å frakte sitt gods fra A-B. Noe av den største endringen i industrien i Norge var at fløtingen ble nesten avleggs. Dette pga både biler og ikke minst jernbanen fikk en stor utbygning.

  3. 1970 til 1979 - Transportsentralen Sarpsborg SA
    1970 til 1979 - Transportsentralen Sarspborg SA

    Fortsatt mye sjøfart

    På starten av 1970 tallet var ikke bulktransport enda “tatt” helt av. Fortsatt ble mye transport gjort via sjøveien. Havnene i Sarpsborg og Fredrikstad fikk mye varer, og Transportsentralen ble mer og mer brukt og hentet inn for å transportere varer videre i lokalområdene.

    Men utover på 1970 tallet så ble det flere og større oppdrag, og det ble flere biler både bestilt og involvert i driften. Mange så nytten av å kunne transportere sine produkter raskt og effektivt på veien.

    Oljen kommer

    På slutten av 70 tallet fant vi Olje i Nordsjøen. Det ble starten på en ny epoke på norske veier. Det ble en sterk økning i transport av varer.

  4. 1980 til 1989 - Transportsentralen Sarpsborg SA

    Flere og større biler

    Igjennom hele 80 tallet vokser Transportsentralen, og vi får fler og større biler ut på veien.

Bestilling av transport

(+47) 69 12 77 00

Trenger du å bestille transport kan du ringe oss på vårt telefonnummer.

(+47) 69 12 77 10

Ønsker du å bestille transport hos oss kan du også nå oss via vår fax.

post@ts-sarp.no

Har du behov for våre tjenester og biler kan du også sende oss en e-post.

Åpningstider

Mandag

07:00 – 16:30

Tirsdag

07:00 – 16:30

Onsdag

07:00 – 16:30

Torsdag

07:00 – 16:30

Fredag

07:00 – 16:00

Postadresse

Postboks 158, 1740 Borgenhaugen